13 de març del 2015

NOMS PROPIS D'ORIGEN CLÀSSIC

Una de les mostres que encara ara tenim, que demostren, que el català prové del llatí són els noms propis.
Molts dels noms propis catalans tenen el seu origen en aquesta llengua mare.

Helena
Nom mitològic, portat per la dona més bella de Grècia.

Jordi

Del grec, Georgos, vol dir "pagès", que treballa la terra.

Laura

Origen llatí, laurus, vol dir "llor" i, per tant, també "triomf", ja que als guanyadors sempre se'ls posava una corona de llorer.

Marc

Origen llatí, marcus, vol dir "martell", relacionat amb el déu Mart (déu de 
la guerra).

Pau / Paula

Origen llatí, paulus, vol dir "petit". 

Sergi

Origen llatí, Segius, vol dir "guardià".

Víctor

Origen llatí, vol dir "vencedor". Va ser un nom molt utilitzat en l'antiga Roma.

Clara

Origen llatí, clarus, -a, -um, vol dir "famós".

Silvía

Origen llatí,  silva, vol dir "bosc".

Alba

Origen llatí, albus, -a, -um, vol dir "blanc" i també es refereix a la primera 
llum del dia.

L'origen dels noms és una cosa molt curiosa, per tant si voleu buscar-ne més, en aquesta pàgina trobareu molts noms, el seu origen i el seu significat.
Tot i això no només els noms de persona provenen del llatí, sinó que també hi
ha molts topònims (noms de lloc), que també provenen d'aquesta llengua.

topònims d'origen llatí a Catalunya
Aquí us deixo un joc, perquè pugueu descobrir l'origen dels noms de ciutats catalanes.

Xana Martínez
4t d'ESO 

7 comentaris:

Lioba Sallés Graus ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Lioba Sallés Graus ha dit...

Hola Xana! T'haig de dir que m'agrada molt la teva entrada perquè porto des de petita interessant-me pel significat dels noms i mai havia pensat en fe-ne una. La pàgina amb els significat dels noms ha estat molt interessant i algun significat no me l'esperava per res. M'ha fet gràcia algun significat, com per exemple el nom de Lia, amb el significat de Vaca, ja que el trobo un nom força bonic i no m'esperava per res el significa d'aquest. Respecte al joc, desconeixia l'origen de la majoria de les ciutats i m'ha agradat poder saber-les mentre s'havia d'endevinar l'origen d'aquestes.

Moltes gràcies per aquesta magnífica entrada!

Anònim ha dit...

Una entrada molt interessant! M'he entretingut molt amb el joc dels noms de les ciutats abans. Molt diver.

Unknown ha dit...

La veritat és que no m'imaginava que hi hagués tants noms que vinguessin del llatí. M'ha agradat molt el joc de les ciutats que hi has posat. En sabia algunes, com bàrcino, tàrraco, ausa... Però n'hi ha moltes que no les sabia. Molt bona entrada!!

Unknown ha dit...

És una bona entrada! No sabia que hi ha tants noms que provenen del llatí. M'ha semblat molt interessant que Jordi signifiqués pagès.
Que saps què significa Laia?

Martina Vilar ha dit...

Ha sigut molt divertit saber d'on venien els noms. M'ha agradat molt aquesta entrada.

Ingrid Tornamira ha dit...

És sorprenent la quantitat de noms que provenen del llatí. He fet una ullada a la pàgina que has proporcionat i no em pensava que molts dels noms comuns d'avui en dia vinguessín del llatí. També m'ha semblat interesant el fet que molts dels meus amics i amigues tinguin noms que provenen del llatí, com ara: Aurora, Gemma, Lídia, Lluc...

ASTRONOMIA A LA ROMANA

Les influències de la mitologia clàssica es poden trobar en molts àmbits de la nostra societat, fins i tot en la ciència. En una de les bran...

Popular Posts