29 de març del 2013

EL MÚSCUL I EL RATOLINET

Si parlem d'etimologia, la metàfora és un recurs força freqüent per a la creació del lèxic. És a dir, les paraules sovint podem observar com s'han creat a partir de petites històries, això és l'etimologia, però a vegades aquestes petites històries o anècdotes s'han format a partir d'una mètàfora. Aquest és el cas de la paraula d'avui, múscul, que amaga una història bastant "rosegadora". Veurem per què.

En llatí, mus significa 'rata', i musculus és el seu diminitiu, 'ratolinet'. Pel que sembla, ja fa un temps el moviment dels músculs sota la pell recordava el d'un ratolí que fuig per sota d'un llençol o una tela. I per això es va associar el ratolí (o ratolinet) amb el múscul; el mus llatí ha acabant donant nom a l'òrgan carnós i contràctil que permet el moviment. Curiós, eh?


També se n'ha derivat la paraula 'muscle', la part superior de l'espatlla. 'Múscul', per tant, és un cultisme, una paraula agafada directament del llatí.

Podeu fer la prova arremangant-vos d'un braç i movent els dits amunt i avall. Observeu com a la part de sota del colze alguna cosa es mou... Passa igual si feu bola o si pugeu i baixeu el canell amb el puny tancat. Són els tendons i els músculs!, però vosaltres creieu que semblen ratolins? 

Martí Guallar
2n Batx

11 comentaris:

Eulàlia Tarragó ha dit...

Carai Martí que curiós!

No tenia ni idea de que "mus" en llatí signifiques rata ni tampoc la relació que han fet servir referint-se al ratolí al múscul que belluguem quan fem força.

Com bé has dit, he comprovat si dins del meu cos hi corre un ratolinet. He fet bola i he pujat i baixat el canell amb el puny tancat, tot i així, no em dona l'afecte de tenir un animal dins meu.

M'ha agradat bastant aquesta entrada, ha estat força curiosa :)

Martina Maldonado ha dit...

M'ha encantat aquesta entrada Martí! Mai m'havia posat a pensar què significava ni d'on ve la paraula múscul, i menys que significava ratolinet! M'ha sorprès molt.
Per altra part quan movem els músculs sí que es semblen a un ratolí movent-se pels llençols jajaj
Ara m'ha donat la curiositat de saber l'etimologia de més paraules, sobretot si són divertides com aquesta. Segurament aviat podreu veure una entrada meva parlant sobre això!
Molt bona entradaa!!

Unknown ha dit...

Molt bona entrada Marti!

MAi m'hauria imaginat que la paraula muscul significa ratolinet! Tot i això sempre està bé apendre l'etimologia d'algunes paraules.
He provat el que has dit de fer bola i moure alguns musculs, però a mi no em dona pas la impressió de que hi hagi un animal a dins del meu cos i menys un ratolí.

Una entrada molt ben explicada i fàcil d'entendre Martí!

Mariona Lucas ha dit...

M'ha divertit molt la teva entrada Martí, m'ha semblat francament irònic que els qui s'estan al gimnàs hores i hores el que estan fent són ratolinets :p
Jo no penso que s'hi assembli tant, potser per què des de ben petits ens han ensenyat que allò que es movia eren tendons i no pas màgia. Però ara sempre que ho vegi no podré evitar pensar-hi :)

Paula Campelo ha dit...

Una entrada molt curiosa Martí!

La veritat és que mai m'hagués pogut imaginar que la paraula múscul prové del llatí,tenint en compte que no sona com les típiques paraules llatines. M'ha impressionat molt la seva història, ja que realment crec que és divertida.

Jo també he fet la prova de pujar i abaixar el braç i no he tingut en cap moment la sensació de que tenia ratolins dins meu. Si en aquella època van dir això seria perquè tothom al fer aquesta prova tenia la mateixa sensació, però com he pogut comprovar en els altres comentaris, cap de nosaltres té la mateixa sensació que tenien ells temps enrere. Perquè creus que serà?

Maria Guallar ha dit...

Quina entrada més cruiosa! No m'hi havia fixat mai, però ara que faig la prova tampoc m'ho sembla tant, un ratolinet, però tot i així és una cosa molt interessant de saber, no m'ho hauria imaginat mai que una paraula tant potent com múscul derivés d'una paraula tant fineta com ratolinet.
Molt bona entrada :)

Unknown ha dit...

Bona entrada Martí!

Realment és molt interessant l'etimologia de les paraules, i cada cop em sorprenen més els significats i com està tot relacionat...!

Sincerament, he de dir que com tots els meus companys, mai havia caigut a la temptació de saber-ne l'origen de la paraula múscul, i m'ha sorprès molt que estigués relacionat amb el ratolí; realment és molt curiós !

Pel que fa a la meva comprovació, alguna cosa noto... però suposo que no gaire ja que tampoc es que estigui gaire en forma, o simplement ho estic comprovant malament!

Molt curiosa i divertida l'entrada Martí :)!!

Unknown ha dit...

Molt bona entrada Martí!
No sabia el significat de la paraula mus en llatí i ho he trobat molt interessant, perquè no pensava que la paraula múscul tingués aquesta història tant interessant i tingués una certa relació amb el ratolí.

He trobat que és una entrada molt divertida!

Irene Sánchez ha dit...

Ara que m'he llegit l'entrada, si que és veritat que semblin ratolins! mai havia pensat que la palabra múlcul venia d'això dels ratolins... Com diu la Maria, mai m'haguès imaginat que una paraula tant potent com múlcul derivès d'una paraula com ratolí...és molt interessant i divertida aquesta entrada!
Felicitats.

Carla Espinosa ha dit...

Ostres quina entrada més curiosa!
N'hi han ben poques en el blog però son molt interessants la veritat.

Mai m'hauria imaginat que la paraula múscul derivés de ratolí, ja que no tenen res en comú i no sembla que es pugin relacionar gaire, però m'ha sorprès molt!

Molt bona entrada Martí!!

Unknown ha dit...

No m'hi havia fixat mai! És cert, ben bé sembla un ratolinet que es mou per sota d'uns llençols! M'ha agradat moltíssim aquesta entrada, crec que a partir d'ara buscaré l'etimologia d'algunes paraules, a veure si trobo alguna història com aquesta.

L'AMOR COM UNS JARDINS

"Now you hang from my lips like the Gardens of Babylon". Aquesta és un tros de la lletra d'una cançó de Taylor Swift. En catal...

Popular Posts