ALTER EGO

Fa uns dies a la classe de filosofia ens van explicar un concepte que em va cridar molt l'atenció, i que m'agradaria que vosaltres també la tingueu pressent. 

Alter ego és una expressió provinent del llatí, que significa "l'altre jo", és a dir, una segona personalitat que pot tenir una mateixa persona, la qual és molt diferent a la que es mostra habitualment. 

Aquest terme va ser proposat pels psicòlegs del segle XIX per explicar el trastorn de la identitat dissociativa, però es pot trobar molt en la literatura, quan el comportament, llenguatge o pensaments d'un personatge de ficció són molt semblants als de l'autor, o als d'un altre personatge d'una obra psicològicament semblant. 

Per altra part, filosòficament parlant, Sigmud Freud va fer una teoria que explica l'alter ego. Aquesta exposa tres nous conceptes. 
  • El jo: s'identifica amb el conscient i representa a la raó i al sentit comú.
  • L'allò: Es correspon amb l'inconscient, els instints i el plaer. 
  • El super-jo: És la part ètica i moral de les persones, provinents de l'educació que ens ha proporcionat la família. 
Jo, allò i super-jo.
La teoria de Freud va determinar que els trastorns neuròtics tenen el seu origen en els impulsos de l'allò, que són reprimits per jo conscient, ja que els considera inacceptables dins del marc del super-jo. Però tot i així els desitjos no desapareixen, sinó que es queden actuant des de la part inconscient de la persona, donant així lloc a diferents trastorns mentals. 

Si no us ha quedat molt clara la informació, a continuació us deixo un vídeo sobre el tema: 



A la vida quotidiana parlem de l'alter ego quan ens estem referint a un "altre jo" és a dir quan intentem donar-li una explicació a un fet que nosaltres no volíem fer. Normalment és molt confós amb la bipolaritat, però s'ha de saber que no és el mateix.
Quan parlem habitualment, l'expressió alter ego és utilitzada en un àmbit més formal, mentre que en un context més quotidià és substituït per "doble personalitat".  


Podeu posar en els comentaris alguna frase en què puguem utilitzar aquesta expressió? 


Martina Maldonado
4t ESO

Comentaris

Laia Fernández ha dit…
La veritat és que jo sempre havia pensat que es referia a ser egoista, valorar-se massa individualment. No recordo haver-ho treballat l'any passat. Em sembla correcte que s'utilitzi en el tema de la bipolaritat. bona entrada!
Unknown ha dit…
Bona entrada Martina però la definició de "l'altre jo" m'ha fet fer moltes olles. :s . M'ha agradat molt l'imatge i el vídeo ja que ajuda a entendre-ho millor.
Irene Sánchez ha dit…
Ami també em va semblar interessant aquesta teoria que va explicar l'Isaac. Crec que poca gent coneix al seu "super-jo". Molta gent utilitza el seu "altre jo" com excusa per alguna cosa que ha fet.
La veritat es que no se m'acut cap frase sobre això
Unknown ha dit…
És interessant l'entrada, encara que algunes explicacions són massa complexes potser. Tot i així l'exemple del vídeo és molt clar i fa d'aquesta entrada una entrada molt interessant.
Felicitats Martina!
María Jiménez ha dit…
M'ha encantat l'entrada Marina! És un tema que sempre m'ha interessat,i ara rebo la notícia de que tocarem el tema. Gràcies. Per altra banda, cal dir que és un tema bastant complex, per això he de felicitar-te perquè ho has relatat i explicat molt bé.
Realment, ara mateix no s'em acudeix cap frase referida amb això, així que cal dir que tens molta raó al dir que posem d'excusa l'altre jo per verificar una cosa que has fet malament.

BONA ENTRADA MARTINA!
Unknown ha dit…
Molt bona entrada Martina.
Molt bon tema, molt interessant. Realment desconeixia aquest concepte "l'altre ego" tot i que sí que havia sentit a parlar de Freud.

És bastant curiosa aquesta expressió, fins i tot m'he fet una gran olla. Pel que he entès, si desitgem una cosa, però no la fem per algun motiu que ens diu el nostre jo conscient, és a dir, el super jo, aquest desig igualment no desapareixerà i a més ens afectarà a la nostra part inconscient de persona, i que això pot donar lloc a un trastorn mental?! Ai déu meu...quin embolic m'he fet!

Per altra banda, tampoc mai ho hauria relacionat amb la bipolaritat, ja que la bipolaritat seria canviar com sobtadament d'idea, no? I l'alter ego pel que he entès es refereix a la nostra altra personalitat que tenim com "amagada".

Molt bon vídeo, ajuda a aclarir els tres conceptes: L'allò, el Jo i el Superjo. L'allò seria com el boig, el inconscient, el super jo l'angelet, el que procura que tot sigui raonable, coherent, i el jo, seria com la persona, qui finalment decideix què fer.

Molt bona entrada Martina! Molt interessant i que fa pensar!
Unknown ha dit…
Jo no havia sentit a parlar sobre aquest "alter ego" però si havia sentit a parlar de Freud, l'any passat amb el Joan Antoni i ens va explicar que segon Freud, els nostres traumes venen del subconscient.
Bona entrada!:)
Miquel ha dit…
Molt interessant! Però poter t'ha faltat dir que "alter ego" en un present també es pot referir a una persona que se sent molt identificada a una altra, tant en les seves opinions com en la manera d'actuar.
Carla Erra ha dit…
El trobo un tema mot interessant. Trobo també que es podria iniciar una conversa inacabable, d'aquest tema. Però em queda un dubte: té alguna relació el súper-jo amb el concepte de "superhome" del filòsof Nietzsche?

Entrades populars d'aquest blog

LA SOCIETAT ROMANA

LES CIUTATS ROMANES

LES CASES ROMANES