24 de desembre del 2010

MONUMENTS ROMANS A CATALUNYA (I)

EMPÚRIES (Emporiae): Els romans van arribar per primer cop a Catalunya a l'any 218 aC, i varen desembarcar a l'agost d'aquell any, en aquesta ciutat, anomenada a aquella època Emporiae.

Plànol de la ciutat romana d'Empúries

En el mapa anterior podeu observar: 1- la muralla, 2- l'amfiteatre, 3- la palaestra, 4- una insula, 5- una domus, 6- el fòrum, 7- la porta de la muralla, 8- el cardo maximus, 9- el decumanus maximus.
  • La Muralla: va ser construïda al segle IaC. Es va construir dividida en dues parts: a la part baixa es van fer servir grans blocs poligonals de pedra calcària, i a la part superior, es van fer servir pedres de petites dimensions. És un mur recte i sense torres. Només esta excavada la part corresponent a l'entrada sud, i en canvi de la banda nord no se sap fins a on arribava exactament i no se n'ha trobat cap resta.
La muralla d'Empúries
  • L'amfiteatre: va ser construït al començament del segle I aC. I bàsicament estava dedicat a la lluita de gladiadors. Era una obra amb fonaments de pedra (l'única part que en conservem) i aguantava unes grades de fusta. Hi cabien unes 3000 persones aproximadament. Juntament amb el de Tàrraco és un dels únics amfiteatres conegut a Catalunya.
Amfiteatre d'Empúries
  • La palaestra: era un edifici rectangular envoltat d'una galeria porticada. Servia per a la pràctica d'exercici físic, com per exemple curses o demostracions gimnàstiques.
Palaestra d'Empúries
  • Insulae o cases humils: en aquesta ciutat en trobem els seus fonaments al costat del fòrum. No se'n coneix ni l'alçada ni la distribució, però constava d'un pati central, que servia per donar llum i ventilar els habitatges.
  • Domus : era una casa immensa, construïda en el segle I aC, estaven al voltant d'un pati central (atrium), al qual s'hi accedia des del carrer a través d'un passadís (vestibulum). Actualment encara son visibles les canalitzacions que portaven l'aigua des de l'impluvium fins la cisterna subterrània. Les estances al voltant de l'atrium, estaven destinades a us dels propietaris, i solien tenir paviments amb mosaics, cosa que es pot observar molt bé a les restes que queden de la ciutat romana d'Empúries. A la part sud de la casa hi ha un jardí (peristylum).
Els mosaics de la domus d'Empúries

  • El Fòrum: era la part més important de tota la ciutat romana, n'era el centre, des d'on partien els carrers, i on se situaven els edificis més emblemàtics i monumentals. En el cas d'Empúries, era una plaça porticada amb tres portes d'accés, i contenia tres tipus d'edificis: comercials, administratius i religiosos. A la banda nord, s'hi poden veure les restes del temple Capitolí, que estava situat de tal manera que qualsevol persona que entrés a la ciutat, el primer que veia era el temple. Aquest tenia una escalinata frontal i contenia la representació de les tres principals divinitats del panteó romà: Júpiter, Juno i Minerva. A la banda est hi havia els edificis administratius, com per exemple la cúria, on es tractaven temes municipals i la basílica, on impartien la justícia. I per últim a la banda oest hi havia un seguit de tabernae o botigues.
Fòrum d'Empúries
  • Porta Sud: era l'entrada oficial de la ciutat. Avui en dia, encara es pot veure al dentell de la porta, les marques del desgast amb el pas continu dels carros, i des de fora podem observar el símbol fàl·lic, que antigament era un símbol de força i prosperitat.

Porta del sud d'Empúries
  • El Cardo i el Decumanus: el Cardo és el carrer principal de la ciutat, estava envoltat per tot arreu de tabernae. El Cardo i el Decumanus, formen els dos eixos perpendiculars de qualsevol ciutat romana ben feta.

El Cardo, via d'Empúries

Seguiré aquest recorregut per diverses ciutats romanes catalanes, i la propera serà Tàrraco!
Aquí podeu trobar el web d'on he extret tota la informació!



Mireia Cutura
1r Batx

17 comentaris:

Laura Juncà ha dit...

Està molt bé i ha demés m’ha servit per ampliar allò que ja sabia. El vídeo t’ensenya coses de dintre el museu, que són interessants, i la ciutat romana per fora.

Alba Bueno ha dit...

A mi també m'ha agradat molt aquesta entrada.
Crec que està molt bé, has explicat totes les parts que tenia la ciutat d'Empúries a l'época romana, i una cosa que he trobat molt interesant ha sigut que posesis un mapa on totes les parts que explicaves estaven numerades.
M'ha ajudat a conèixer algunes parts d'una ciutat romana que no coneixia.

Jony ha dit...

Molt bona feina Mireia!

La veritat es que és molt interessant la informació que has explicat.
Em va molt bé, aquesta informació ja que aquesta és una de les ciutats que treballo en el meu treball de recerca.
Durant l'estiu vaig anar-hi i em va agradar molt.
Has explicat molt bé els diferents llocs de la ciutat.
Bona feina!

Unknown ha dit...

La veritat es que la ciutat d'Empúries es molt atractiva i maca pels apassionats al món romà. Van desembarcar-hi mentre es disputava la segona guerra púnica. És una ciutat molt rica d'història i de monuments, com hem pogut veure.

Maria Carreras ha dit...

A mi també m'ha agradat aquesta entrada. A estat molt macu i el que més m'ha agradat és totes les fotos així es pot veure el que explica. També està molt bé el video.

Joan Oliva ha dit...

Jo parlaré sobre el video que semblava un viatge per empuries i també les fotos

Eduard de Ferrater ha dit...

A mi m'ha agradat tot això perquè sempre m'ha fascinat això d'Empúries
i està molt ben explicat i les fotografies t'ho acaben de aclarir si tens algun dubte.

Marc Castañeda ha dit...

Està molt ben explicat tot i no m'esperava que els romans haguessin deixat tantes ruines i monuments. I el video esta molt bé també.

Sofia Pineda ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Sofia Pineda ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Sofia Pineda ha dit...

Aquesta entrada està molt bé, ja que hi ha informació sobre una típica ciutat romana. El vídeo em recorda a quan jo hi vaig estar a Empúries, ja que quan hi vaig estar era molt petita.
M'ha agradat molt aquesta entrada!!!

Andrea Padilla ha dit...

Mireia moltes gràcies per la informació! Això ens servirà als de 2n per preparar les PAU,i potser a tu també d'aquí a un any :)

Núria Garzón ha dit...

Jo les he visitades personalment i son molt interessants. A més a mes t’acompanya un guia que et fa totes les explicacions i t’explica anècdotes sobre els romans, el que et fa que sigui més interessant.
Tárraco i les ruïnes d’Empúries estan al costat del mar amb vistes impressionants. Jo a l’estiu passo per el costat de les ruïnes d’Empúries amb bicicleta.

Miquel Pou ha dit...

Aquesta entrada m'ha servit per a completar la informació que ja s'havia de les restes a Empuries.

Irene Sánchez ha dit...

En aquesta entrada esplica molt bé aixo de les ciutats de roma i Empuries, Jo no coneixia ni la meitat.

Llúcia Gómez ha dit...

M'ha agradat aquesta entrada perquè fa molts anys vaig anar-hi a empuries però com era molt petita ja no m'hen recordo gaire, aquesta entrada m'ha refrescat la memoria i he aprés coses noves!

La Taula d'en Bernat ha dit...

Alerta! L'amfiteatre no és d'Empúries sino de Tarragona!!! A Empúries només se'n conserva el perímetre

ELS CONCURSANTS D'OT 2023 SI FOSSIN DÉUS DE L'OLIMP

El passat 19 de febrer va ser la final de la dotzena edició d'Operación Triunfo. Des de finals de novembre, per les xarxes socials, nomé...

Popular Posts